Recital Les Arts visita Cualladó

Concert i visita especial dels artistes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts en l'exposició 'Cualladó: arxiu / obra'

MúsicaIVAM Centre Julio González

L’artista valencià Gabriel Cualladó (Massanassa, València, 1925 – Madrid, 2003) és un dels fotògrafs de referència a la col·lecció de l’IVAM i té a la galeria 6 del museu una exposició dedicada al seu arxiu i treball en què els i les cantants del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts, joves professionals en formació de formació, han plantejat un recital en diàleg amb la mostra.

En aquesta ocasió l’IVAM i Les Arts plantegen una activitat integrada en dues parts: una primera dedicada a visitar l’exposició de la mà de Sandra Moros, conservadora de fotografia de l’IVAM i comissària de la mostra, per finalitzar amb una breu xerrada entre els responsables de la programació del concert, a mode de making of del recital posterior i, una segona part, en què les i els cantants del Centre de Perfeccionament realitzaran el concert a la mateixa sala d’exposicions. Atès l’aforament de la sala, per seguretat i comoditat dels assistents, cal reserva prèvia.

A partir de la interpretació d’un repertori escollit específicament per ser executat davant de les sèries fotogràfiques de Cualladó, els i les artistes interpretaran un programa composat per música de R. Hahn, H. Duparc, H. Villa-Lobos i G. Fauré, entre d’altres.

L’exposició sobre Cualladó, comissariada per Sandra Moros, part d’una investigació exhaustiva dels fons d’este autor presents en la Col·lecció de l’IVAM —al voltant de 445 fotografies— . A esta nova presentació, que mostra una selecció dels projectes fotogràfics de Cualladó, s’annexa l’arxiu i la biblioteca del fotògraf, així mateix, s’inclouen les polaroids realitzades per l’artista cap al final de la seua carrera i que mostren la seua experimentació amb el color, una cosa única en la seua obra. Esta mostra pretén aproximar-se a l’univers de Cualladó des dels seus orígens visibilitzant el seu treball com a fotògraf, però també com a col·leccionista, escriptor o editor. El seu arxiu —format per correspondència, fullets, invitacions i molts altres documents— i la seua fantàstica biblioteca, única a Espanya, permeten construir no sols el seu treball, sinó també la història i el desenvolupament de la fotografia a Espanya; des de l’associacionisme de caràcter amateur fins al reconeixement oficial de la fotografia com a gènere artístic, pel qual va ser guardonat amb el Premi Nacional de Fotografia en 1994.

El Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts (Opera Studio del Palau de les Arts Reina Sofia) té com a objectiu fonamental promoure una formació professional d’alt nivell adreçada a joves cantants i músics procedents d’Espanya, de la Unió Europea i de la resta del món, preparar orgànicament i estructuralment el cantant líric, i afavorir al màxim la seua adequada inserció en el món professional. Per a això, durant el període de formació, els integrants de l’Opera Studio viuen i conviuen amb el dia a dia del Palau de les Arts Reina Sofía, participen en les activitats programades a cada temporada, i estan en contacte estret amb els artistes que hi intervenen. Durant dues temporades consecutives, la nova promoció de cantants i pianistes desenvolupa el seu estil interpretatiu sota la guia de María Bayo com a assessora musical.

Programa

  • 17h. Visita a l’exposició Cualladó: arxiu / obra, a càrrec de Sandra Moros, conservadora de fotografia l’IVAM i comissària de la mostra.
  •  17.30h. Making of del recital. Tertúlia compartida entre María Bayo, responsable de desenvolupament vocal i artístic del Centre de Perfeccionament, i Anselmo Alonso, dramaturg.
  • 17.50h. Pausa
  • 18h. Recital “Les Arts visita Cualladó” a l’exposició Cualladó: arxiu / obra, al primer pis de la sala.

*Totes les activitats plantejades es desenvoluparan dins de la sala d’exposicions i requereixen una única reserva prèvia a adquirir a la web de l’IVAM.