Conferència de Servando Rocha organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI.

CàtedraIVAM Centre Julio González

Una revolució emmascarada: màscares, xamans i visions

Servando Rocha juga amb paranys: va d’un costat a un altre, usurpant els territoris reservats a l’art (Dadá, Bauhaus, surrealisme…) per a endinsar-se en la cultura popular, en la música, la literatura o el cinema. Usant com a pretext la màscara, connecta idees i conceptes fonamentals en el món actual com l’anonimat, el visible i invisible, la naturalesa del terror i les usurpacions, la multitud o la manera en què narrem la tradició de les causes perdudes. Construeix, en definitiva, una història del nostre temps contada a través de la canviant figura de l’emmascarat, aqueix etern acompanyant dels nostres somnis i obsessions, pors i passions. Un malson, un somni fet realitat, un símbol o l’ombra que sempre va ser i, al mateix temps, continua sent

Servando Rocha és escriptor, editor (La Felguera Editores i Agente Provocador, el seu magazine) i activista cultural. Participa des de fa més de dues dècades en diferents expressions radicals relatives a la creació artística i l’activisme polític. Les seues investigacions són una espècie de recorregut a través d’una història, moltes vegades quasi secreta, del subcultural i la violència en la cultura dominant. Especialista en moviments d’avantguarda i contracultura. En la seua obra cobra una gran importància el significat d’història, memòria oral i historicisme. Són freqüents les connexions entre successos distants temporalment entre si, el mateix que entre personatges d’àmbits diferents. D’una forma deliberada reactualitza el mateix concepte de «memòria històrica» per a fer que els morts del passat es passegen pel present dels vius. En els últims anys ha publicat nombroses obres, entre les quals destaquen La Facción Caníbal. Historia del vandalismo ilustrado; Nada es verdad, todo está permitido. El día que Kurt Cobain conoció a William Burroughs o El Ejercito Negro. Un bestiario oculto de América, entre altres. La seua última obra és la novel·la La Horda. Una revolución mágica. Algunes de les seues obres han sigut publicades a França. Ha prologat a autors com Alan Moore, Hakim Bey, Jon Savage, William S. Burroughs o Aleister Crowley.

www.servandorocha.com

 

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directores:  Giulia Colaizzi / Marina Pastor

Esta col·laboració entre la Universitat de València UV, la Universitat Politècnica de València UPV, la Universitat Miguel Hernández d’Elx i l’IVAM, pretén ser un focus d’investigació, estudi i difusió de l’art visual dels segles XX i XXI. El seu objectiu serà en aquesta segona edició animar la reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, això sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

TEMA DE ESTUDIO

“Cos, imaginari social i cultura visual”

L’àmbit de la visualitat, en el sentit explícit del seu valor cultural, de la seua producció i interpretació, ofereix, des de l’experiència estètica i la producció artística, un espai que és propici per a l’estudi dels diferents significats i els diversos interessos que conformen la construcció identitària dels subjectes, sobretot pel que fa a la producció d’imatges del cos. Proposem investigar les característiques del camp de la imatge –en els seus continguts, els seus mètodes i les seues relacions- a través de la producció de l’imaginari social i les seues formes de difusió. Una teoria crítica sobre els media i les seues expressions es constitueix com un camp en què analitzar els discursos sobre el cos i en el qual realitzar una aportació crítica vinculada al seu desenvolupament en el mitjà social. Partint d’aquestes premisses, ens proposem revisar, en el Programa de la Càtedra d’Estudis artístics de l’IVAM, durant els pròxims dos anys, els creus i controvèrsies de la perspectiva de gènere oberta pel feminisme i els Gender Studies, en la seua confluència amb disciplines com els estudis visuals i la crítica cultural. Donat el cúmul de temes que obri aquesta problemàtica, posarem l’accent en la representació visual i audiovisual de la corporeïtat, treballant sobre els diferents conceptes de cos, les seues representacions i les seues relacions amb els imaginaris, amb l’entorn urbà i l’arquitectura, amb l’entorn natural i les noves ecologies, amb la configuració dels cossos des de les teories decoloniales i epistemologies del sud, i atendrem especialment la seua relació amb la biopolítica, l’economia dels afectes i les guerres quotidianes obertes per les tecnologies socials de gènere, proposant desentranyar discursos visuals crítics o de resistència.