L’IVAM convida el públic a participar en l’obra ‘Carved to Flow’ d’Otobong Nkanga

‘Carved to Flow’ és una acció performativa iniciada en la documenta 14 que consistia en l’elaboració de sabó i posava en pràctica l’economia circular a través d’estructures de producció transformadores

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (11.08.23). L’Institut València d’Art Modern (IVAM) convida al públic a participar en l’obra ‘Carved to Flow’, que es pot veure en l’exposició de l’artista nigeriana Otobong Nkanga Anhel de llum del sud, instal·lada a l’IVAM fins a l’any que ve.

‘Carved to Flow’ (Tallat per a fluir, 2016) és una acció performativa, encara en marxa, iniciada en la documenta 14, en 2017, a Atenes, en la qual l’artista va posar en marxa un taller de fabricació de sabó que es va vendre posteriorment a Kassel. El projecte posava en pràctica l’economia circular a través d’estructures de producció transformadores. Els beneficis de la venda del sabó van destinats a una fundació a Nigèria que dona suport a la investigació de les cultures materials locals i que, gràcies a les seues activitats, manté viva l’obra.

El projecte arriba ara a l’IVAM en una instal·lació que forma part de l’exposició i on el públic visitant té l’oportunitat d’adquirir aquests sabons, estenent així la mateixa obra i col·laborant amb la fundació.

En ‘Carved to Flow’, Nkanga ha explorat el potencial narratiu del sabó com a mitjà capaç d’expressar complexes connexions geogràfiques, històriques i afectives.

Durant el procés per a la documenta 14, l’artista va crear el BlackStone 08, una recepta de sabó elaborat en fred que conté set classes diferents d’oli i mantegues procedents de zones del Mediterrani, Orient Mitjà, Àfrica septentrional i occidental, a la qual cosa s’afig carbó vegetal. En els mesos previs a la inauguració de la documenta 14 a Kassel, es van produir 15.000 sabons BlackStone 08. Es van mostrar formant estructures que feien referència als depòsits de sabó d’Alep.

Segons l’artista, Otobong Nkanga, “intentem crear una altra manera de treballar i de cultivar la terra, més ecològica, compartint aquest coneixement amb els agricultors” i hi afig que “aquesta fundació, que també treballa per a portar aigua i electricitat als llogarets, a Nigèria, està permetent, amb aquests diners, regenerar i reparar, retornant la vida a aquells llocs on s’extreien els minerals”.

La part de “distribució” dels sabons es va concebre com una actuació performativa en l’espai públic, presentant el sabó a la gent, explicant l’obra. De la mateixa manera, a l’IVAM, a més de poder adquirir-se els sabons a la botiga del museu, s’han organitzat diverses activacions en sala que es reprendran el pròxim mes de setembre. Lucía Jaén (Callosa de Segura, Alacant, 1989) i Katalay Sun (Lubumbashi, el Congo, 1991) convidaran a dialogar sobre el procés de l’obra, així com sobre les possibles connexions personals entre el projecte i les persones que la visiten.

‘Anhel de llum del sud’

L’exposició ‘Craving for Southern Light’ (Anhel de llum del sud) d’Otobong Nkanga (Kano, Nigèria, 1974) reuneix una important selecció del seu treball realitzat en les últimes dues dècades i inclou dibuixos, tèxtils, escultures i performances, així com una instal·lació específica per a l’IVAM.

Galeria