Conferència de Teresa de Lauretis organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència: Imatge i figura, el cos i el sexual

Teresa de Lauretis va nàixer i es va educar a Itàlia. Poc després d’acabar el seu doctorat en Llengües i Literatures Modernes en la Universitat Bocconi de Milà, es va traslladar als Estats Units i va ocupar llocs acadèmics en les Universitats de Colorado, Califòrnia i Wisconsin, on va ensenyar llengua i literatura italiana, semiòtica, estudis feministes i estudis de cinema. En 1985 va ser nomenada Professora d’Història de la Consciència en la Universitat de Califòrnia, Santa Cruz. També va ser catedràtica convidada al Canadà, Holanda, Alemanya, Itàlia, Espanya, Xile i l’Argentina, així com als Estats Units. Entre molts altres premis, va rebre doctorats honoris causa de la Universitat de Lund (Suècia) i de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina). Des de la seua jubilació en 2008 com a Professora Emèrita d’Història de la Consciència, de Lauretis ha continuat impartint conferències i seminaris a nivell internacional. En el semestre d’estiu de 2017 va ser catedràtica convidada en la Freie Universität-Berlin.

De Lauretis és autora de deu llibres, incloent Alice Doesn’t, Technologies of Gender, The Practice of Love, Figures of Resistance, Freud’s Drive, i més de cent assajos escrits originalment en anglés i italià. Va editar o coedità tres volums d’assajos i dos numeros especials de publicacions, incloent el tema de les diferències «Queer Theory». Les antologies de les seues obres es publiquen en francés, espanyol, italià i finlandés, i els seus escrits han sigut traduïts a altres 14 idiomes . Del 5 al 7 de novembre de 2015 es va celebrar en el Swarthmore College un simposi sobre el seu treball. Actualment treballa en una teoria de la lectura i l’espectador basada en la figuralitat i en els conceptes psicoanalítics de transferència i traducció. En progrés: «The Sum of all her yesterdays», una lectura de The Antiphon de Djuna Barnes.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directores:  Giulia Colaizzi / Marina Pastor

Esta col·laboració entre la Universitat de València UV, la Universitat Politècnica de València UPV, la Universitat Miguel Hernández d’Elx i l’IVAM, pretén ser un focus d’investigació, estudi i difusió de l’art visual dels segles XX i XXI. El seu objectiu serà en aquesta segona edició animar la reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, això sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

TEMA DE ESTUDIO

“Cos, imaginari social i cultura visual”

L’àmbit de la visualitat, en el sentit explícit del seu valor cultural, de la seua producció i interpretació, ofereix, des de l’experiència estètica i la producció artística, un espai que és propici per a l’estudi dels diferents significats i els diversos interessos que conformen la construcció identitària dels subjectes, sobretot pel que fa a la producció d’imatges del cos. Proposem investigar les característiques del camp de la imatge –en els seus continguts, els seus mètodes i les seues relacions- a través de la producció de l’imaginari social i les seues formes de difusió. Una teoria crítica sobre els media i les seues expressions es constitueix com un camp en què analitzar els discursos sobre el cos i en el qual realitzar una aportació crítica vinculada al seu desenvolupament en el mitjà social. Partint d’aquestes premisses, ens proposem revisar, en el Programa de la Càtedra d’Estudis artístics de l’IVAM, durant els pròxims dos anys, els creus i controvèrsies de la perspectiva de gènere oberta pel feminisme i els Gender Studies, en la seua confluència amb disciplines com els estudis visuals i la crítica cultural. Donat el cúmul de temes que obri aquesta problemàtica, posarem l’accent en la representació visual i audiovisual de la corporeïtat, treballant sobre els diferents conceptes de cos, les seues representacions i les seues relacions amb els imaginaris, amb l’entorn urbà i l’arquitectura, amb l’entorn natural i les noves ecologies, amb la configuració dels cossos des de les teories decoloniales i epistemologies del sud, i atendrem especialment la seua relació amb la biopolítica, l’economia dels afectes i les guerres quotidianes obertes per les tecnologies socials de gènere, proposant desentranyar discursos visuals crítics o de resistència.