{"id":44393,"date":"2020-04-04T08:13:22","date_gmt":"2020-04-04T06:13:22","guid":{"rendered":"\/?page_id=44393"},"modified":"2020-04-04T11:52:23","modified_gmt":"2020-04-04T09:52:23","slug":"jean-dubuffet","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/ivam.es\/jean-dubuffet\/","title":{"rendered":"JEAN DUBUFFET"},"content":{"rendered":"

\"Missions<\/a><\/p>\n

Missions secr\u00e8tes, 1953. Oli sobre tela. 89 x 116 cm<\/h4>\n

 <\/p>\n

JEAN DUBUFFET <\/strong>(Le Havre, Fran\u00e7a, 1901-Par\u00eds, 1985)<\/p>\n

La vocaci\u00f3 art\u00edstica de Jean Dubuffet es va manifestar tardanament i un dels revulsius que marcaria la seua producci\u00f3, tant pl\u00e0stica com escrita, va ser la segona guerra mundial que va assolar Europa i que va ser entesa per ell, i per molts altres, com el frac\u00e0s de la cultura occidental. Aix\u00ed doncs, i com b\u00e9 explica Baptiste Brun, especialista en l’obra de Dubuffet i comissari de la mostra Jean Dubuffet.<\/i> Un b\u00e0rbar a Europa<\/i> (9 d’octubre de 2019 – 16 de febrer de 2020), un dels objectius de l’artista era construir una nova societat canviant els seus par\u00e0metres culturals i reivindicant la figura de l’home com\u00fa, en contraposici\u00f3 amb unes elits que havien portat el continent europeu al desastre per segona vegada en menys de trenta anys. Aquest objectiu no va implicar, tanmateix, que Dubuffet no fera una profunda an\u00e0lisi de la cultura, tant occidental com d’altres llocs del m\u00f3n, i que no s’envoltara, com b\u00e9 va fer, d’intel\u00b7lectuals, artistes, escriptors, editors o psiquiatres, en la seua cerca d’un model de cultura que es desfera de prejudicis i estereotips i recuperara l’ess\u00e8ncia de l’hum\u00e0, en totes les seues facetes.<\/p>\n

Missions secr\u00e8tes<\/i> (1953), actualment exposada en la mostra de l’IVAM Temps convulsos<\/i>, va ser adquirida fa m\u00e9s de vint anys i forma part de l’ampli fons de l’IVAM dedicat als informalismes, obres que el p\u00fablic ha pogut contemplar tant en l’IVAM com en altres institucions. Pertany a la s\u00e8rie dels paisatges mat\u00e8rics de Dubuffet en els quals l’artista destrueix deliberadament el concepte de quadre com a finestra en subvertir les lleis de la perspectiva tradicional. Els paisatges s\u00f3n murs en els quals, en paraules de Baptiste Brun i Isabelle Marquet: Dubuffet recorre \u201ca l’\u00fas de mat\u00e8ries primeres naturals, brutes, que mescla en composicions en les quals la figura i la mat\u00e8ria es confonen, de la mateixa manera que els seus personatges es fonen en els paisatges, desafiant aix\u00ed el costum de la mirada\u201d.<\/p>\n

En aquests moments de crisis ens trobem en una situaci\u00f3 d’incertesa. Si b\u00e9 el llenguatge b\u00e8l\u00b7lic abunda, i agrada, aix\u00f2 no \u00e9s una guerra; afortunadament, no hi ha en les nostres societats europees una s\u00e8rie d’\u00e9ssers humans esfor\u00e7ant-se al m\u00e0xim per a assassinar o fer desapar\u00e9ixer altres \u00e9ssers humans. No obstant aix\u00f2, s\u00ed que hi ha una forma de vida en crisi i que est\u00e0 mostrant, en els moments dif\u00edcils, totes les seues manques a la llum crua d’una emerg\u00e8ncia sanit\u00e0ria sense precedents en les \u00faltimes d\u00e8cades.<\/p>\n

Igual que Jean Dubuffet va prendre el testimoni d’una societat en ru\u00efnes per a apostar per nous valors, aquest pot ser un moment apropiat per a la reflexi\u00f3 personal sobre els valors que sustenten la nostra societat, ara commocionada per un present d’emerg\u00e8ncia que ha trastocat tota normalitat, i commocionada tamb\u00e9 per un futur incert, i per a decidir quins valors ens representen com a \u00e9ssers humans i de quina manera el nostre comportament i la nostra forma de vida poden contribuir a fer realitat aquests valors.<\/p>\n

Marta Arroyo Planelles. Conservadora<\/h4>\n

 <\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Missions secr\u00e8tes, 1953. Oli sobre tela. 89 x 116 cm   JEAN DUBUFFET (Le Havre, Fran\u00e7a, 1901-Par\u00eds, 1985) La vocaci\u00f3 art\u00edstica de Jean Dubuffet es va manifestar tardanament i un dels revulsius que marcaria la seua producci\u00f3, tant pl\u00e0stica com escrita, va ser la segona guerra mundial que va assolar Europa i que va ser […]<\/p>\n","protected":false},"author":13,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":38,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/ivam.es\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/44393"}],"collection":[{"href":"https:\/\/ivam.es\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/ivam.es\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ivam.es\/wp-json\/wp\/v2\/users\/13"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/ivam.es\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=44393"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/ivam.es\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/44393\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":44423,"href":"https:\/\/ivam.es\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/44393\/revisions\/44423"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/ivam.es\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=44393"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}